sunnuntai 24. tammikuuta 2016

Laukaa: Lievestuore, Pönttövuoren rautatietunneli

Vuonna 1917 puhkaistu ja vuonna 1918 sisällissodan aikoihin Jyväskylä–Pieksämäki-rataosuudelle valmistunut Pönttövuoren rautatietunneli oli vuoteen 1964 saakka Suomen pisin rautatietunneli kunnioitettavalla 1 223 metrin pituudellaan. Sitten Jyväskylä–Haapajärvi-rataosuudelle valmistui 2 734 metrin pituinen Kangasvuoren tunneli. Myöhemmin, 1990-luvun puolivälin jälkeen, vanha tunneli poistettiin käytöstä ja viereen puhkaistiin uusi 1 421-metrinen tunneli.

Pertti Itkosen kotisivut kertovat vanhasta tunnelista muun muassa näin:
"Ehkä kaikkein tunnetuin Suomen rautatietunneleista on vuonna 1917 puhkaistu 1223 metriä pitkä Pönttövuoren tunneli [...] Pönttövuoren tunnelin itäpäässä on perinteinen kivistä muurattu portti, johon on hakattu tunnelin rakennusvuodet 1914 - 1917 sekä Suomen leijona. [...]

Pönttövuoren vanhan tunnelin länsipäässä sijaitsi ratavartijan asumus kaikkine rakennuksineen ja [...] vartiokoppi. Tunnelissa oli ainakin sen alkuvuosina ovet, jotka suljettiin talvella aina junien mentyä. Tällä tavalla pyrittiin ilmeisesti estämään jään muodostumista kiskoille. Perimätiedon mukaan jo aivan tunnelin alkuaikoina juna ajoi ainakin kerran toisen pään ovista läpi. Ihmishengen vaatinut lehdissäkin uutisoitu onettomuus tapahtui tunnelin suulla puolestaan huhtikuun 4. ja 5. päivän välisenä yönä vuonna 1941. Tunnelin ovien hoitaja jäi tällöin Jyväskylästä Pieksämäelle matkanneen ylimääräisen tavarajunan ruhjomaksi tunnelin länsipäässä kello 01 - 02 aikoihin yöllä. Ovien läpiajot estettiin ilmeisesti myöhemmin tunnelin molemmissa päissä olleilla opastimilla."
http://personal.inet.fi/koti/pertti.itkonen/tunneli.htm

 

Itse suosittelen vanhalla tunnelilla käymistä, mutta en välttämättä sinne sisään menemistä, vaikkei siellä enää liikennöidäkään. Kiskotkin on purettu. Tunnelia ei ole kuitenkaan huollettu vuosikymmeniin ja esimerkiksi sortumien vaara on ilmeinen.



Kuvat ovat uudelta tunnelilta:







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti