keskiviikko 17. kesäkuuta 2020

Graffiti – Wraitterin käsikirja





Aivan hiljattain julkaistu Graffiti – Wraitterin käsikirja on Juho Toiskallion kirjoittama ja Kustannusyhtiö Otavan alaisuudessa toimivan kustantamo Moreenin julkaisema teos.

Kuten kirjan alaotsikko enteilee, teos johdattelee lukijansa graffitikulttuurin maailmaan tekijöiden näkökulmasta. Teoksen tarkoitus on erityisesti opastaa lukijansa graffitien maalaamiseen, joten se sopii Moreenin julkaisulinjaan osuvasti.

Tunnustan, että lukiessani ensi kertaa tällaisen kirjan oleva tekeillä, en ollut kovinkaan vakuuttunut. Päällimmäisenä kysymyksenä mielessäni oli: ”Voiko alakulttuuriin opastaa tällä tavoin?” Usein on nimittäin mielestäni niin, että kun alakulttuureja yritetään selittää ja laittaa kansien väliin, niin jotain olennaista sanatonta ja ehkä selittämätöntäkin jää pois. Kenties sitä voisi kuvata jonkinlaiseksi omaehtoisuuden hengeksi, joka on ymmärrettävissä vain kunkin alakulttuurin sisältä käsin. Tutustuin kuitenkin kirjahankkeeseen tarkemmin, kiinnostuin siitä lisää ja lisää sekä tulin vakuuttuneeksi, että nyt tätä henkeä on onnistuttu saamaan kirjaan mukaan. Innolla ja suurella mielenkiinnolla edennyt lukukokemus kirkasti näkemystä entisestään. Nyt pöytään on tarjoiltu erinomainen kirja niin graffitikirjojen, harrastekirjojen kuin alakulttuurikirjojenkin mittapuulla tarkasteltuna.

Vajaat 200 sivua kattava teos on taitoltaan sopivan kevyt luettava, mukaansa tempaava ja kiehtova. Kuvia on paljon, kuten asiaan kuuluu, ja niitä on moneen lähtöön. Erityistä kiitosta kirja saa kuitenkin marginaaleihinsa taitetuista sitaateista pitkän linjan wraittereilta.

Itse asiassa nämä jokaisen luvun oheen liitetyt sitaatit ovat tärkeässä osassa kirjan noustessa selvästi keskinkertaisen teoksen yläpuolelle. Juuri niiden avulla teokseen on saatu aimo tuulahdus tuota mystillistä marginaalisuutta, joka kuitenkin näyttäytyy varsin maanläheisessä ja leppoisassakin muodossa. On todella antoisaa lukea mestarien nostalgisia ja hauskojakin kokemuksia omista epäonnistumisista, kokeiluista ja sen jonkin etsimisestä graffitien maailmassa. Paikoin lukukokemusta tosin häiritsee hieman se, että sitaatti jatkuu seuraavalla sivulla samaan aikaan kuin itse leipätekstikin katkeaa ja jatkuu seuraavalla sivulla. Tämä toistuu kirjan sivuilla onneksi vain harvoin, eikä se tosiaankaan ole mikään mittava puute. Uskon, että tämä on ollut haastavaa taittoa tehdessä.

Näiden asiantuntijalausuntojen siivittäminä kirja käy läpi kaikki keskeiset graffitien maalaamiseen liittyvät asiat: perehdyttävän sanaston, katsauksen historiaan, oman tyylin harjaannuttamisen, materiaalit ja tarvikkeet, suunnittelun, toteutuksen sekä valokuvauksen. Mikään näistä osioista ei olisi kuitenkaan erityinen, ellei kirjassa painotettaisi graffitimaalauksen tärkeimpiä kulmakiviä – omaehtoisuutta, kokeilunhalua, luovuutta ja kekseliäisyyttä. Pidän arvossa, että teoksen ja siinä haastateltujen wraittereiden sanoma on selvä: todellinen wraitteri kulkee omaa polkuaan, vaikka välineinä olisi vain kenkälankki ja rautakaupasta lahjoitettu lateksimaali. Kaikki tämä kuitenkin esitetään siten, että tärkeimpiin tekniikoihin ja graffitimaailman keskeisimpiin käytänteisiin opastetaan, eikä aloittelevan maalarin tarvitse jäädä pohtimaan miten jokin asia tulisi toteuttaa.




Aloittelijoiden lisäksi kirjalla on annettavaa paatuneellekin alan harrastajalle. Hienoja piissejä katselee enemmän kuin mielellään ja graffitin historiasta on aina mukava lukea, niin historialuvusta kuin haastateltavienkin sitaateista. Teosta voisi luonnehtia monipuoliseksi, ja uskonkin, että sillä on annettavaa myös alakulttuureista, kaupunkikulttuurista ja kuvataiteesta kiinnostuneille. Napakasti jäsenneltynä kirja sopii mielestäni myös sellaiselle lukijalle, joka ei tiedä graffiteista mitään. Opus perehdyttää maalaamisen tekniikoihin niin uskottavalla tavalla, että moni tällainen lukija yllättynee, miten ainutkertaisesta ilmaisumuodosta on kyse.




Lyhyesti siis totean, että suosittelen kirjaa ehdottomasti kaikille graffiteista kiinnostuneille, vaikka sen pääpaino onkin maalaamiseen opastamisessa. Tällaista kirjaa on tarvittu pitkään, ja on kulttuuriteko, että sellainen on viimein kirjoitettu.


Kirjan kotisivut:

Kirja kustantajan sivuilla:

Geezersin sivuilla kirja maksaa 29,90 € (toimituskulut 6,90 €)

Prisman verkkokaupassa kirja maksaa 25,55 € (toimituskulut 3,95–4,95 €), mutta suosittelen, että teette ostoksenne Geezersin sivuilla.

Teos on myös lainattavissa Keskikirjastoissa:

Tätä kirjaa ei voi jättää lukematta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti