Vuonna 2011 julkaistu Muutaman töhryn tähden on
Mikael Brunilan, Kukka Rannan ja Eetu Virenin kirjoittama ja Into Kustannus
Oy:n julkaisema teos, joka on osa Into-pamflettien sarjaa. Kirjan alaotsikko on
Helsingin töhrysota 1998–.
Teos käsittelee alaotsikkonsa mukaisesti hyvin
mielenkiintoisesti Helsingin kaupungin vuosina 1998–2009 toteuttamaa Stop
töhryille -hanketta, Pääkaupunkiseudun graffitikulttuuria
kunnallispoliittisessa ja taloudellisessa valossa sekä tuon hankkeen moninaisia
vaikutuksia.
Taitoltaan kirjaa voisi luonnehtia melko kevyeksi
luettavaksi: Sivuja on vajaat 200, eikä yhdelle sivulle ole tungettu liikaa
tekstiä. Nurisemisen aihetta tulee lähdeviitteistä, jotka kyllä sinällään
tukevat esitettyjä asioita tukevasti. Kuitenkin ne on sijoitettu kirjan loppuun
ennen varsinaista lähdeluetteloa. Jos lähdeviitteet olisivat sivun alalaidassa,
olisi lukeminen huomattavasti jouhevampaa. Nyt niistä kiinnostunut joutuu
lehteilemään sivuja kirjan loppuosaan ja takaisin. Ymmärrän, että kaikkia ei
kiinnosta mistä yhteydestä jokin tieto on löytynyt kirjaan tai mistä
sanomalehdestä mikäkin lausunto alun perin on, mutta eivät alaviitteet olisi
tällaisia lukijoita häirinneet.
Toisaalta kirja ei ehkä ole joillekuille kovinkaan kevyttä
luettavaa sikäli, että kuvia ei kirjassa juurikaan ole. Tämä voi tuntua aika
kummalliselta, sillä onhan kyseessä graffitikirja. Se selittyy kuitenkin sillä,
että kirja on tosiaankin tekijöidensä näköinen. Brunila, Ranta ja Viren ovat
ennemminkin kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista kuin graffitista. En
tiedä, ovatko he maalanneet tai maalavatko he nykyään graffiteja, mutta
ainakaan he eivät tuo sitä ilmi. Tässä vaiheessa onkin siis syytä kertoa, että
mikäli et ole kiinnostunut graffitista yhteiskunnallisena, sosiaalisena,
taloudellisena ja poliittisena ilmiönä kannattaa ehkä lopettaa tämän lukeminen
tai ainakin olla lukematta Muutaman töhryn tähden -kirjaa. Tai ehkä se sittenkin kannattaa lukea, niin näkemys voi muuttua.
Jokaisessa kirjassa on ainutkertainen kansi eli tägi, sketsitai jokin muu tussaus. Oma kappaleeni sijoittuu valitettavasti jälkimmäiseen
ryhmään, ja se näyttää lähinnä siltä, että se olisi ollut jonkin lastentarhan
lukemistona. En ole aivan varma, mistä hankin oman kappaleeni, mutta käytettynä
se on joka tapauksessa hyllyyni päätynyt. Mietin jo silloin, että onkohan joku
edellinen lukija sotkenut kirjaa vai pitäisikö kirjan kansien oikeastikin olla
tuollaisia. Tänä keväänä tätä kirjoittaessa valkeni, että kyllä pitäisi.
Itse kirja on aiheeltaan todella kiinnostava, minkä johdosta
sitä tuli ahmittua ensi lukemalla puolivälin krouviin saakka. Teos kuvaa sangen
uskottavasti, seikkaperäisesti ja mukaansatempaavasti Stop töhryille -hankkeen
aikana tapahtunutta virkamiesten suhmurointia, kansalaisten verovarojen
väärinkäyttöä sekä FPS Security Oy -vartiointiyrityksen sekoiluja, joiden
pääosassa oli yrityksen kenttäpäällikkö Petri Lokka.
Kirjassa kuvataan aika paljon vartiointiliikkeiden käyttämää
valtaa ja siihen liittyviä ongelmia sekä sitä, mitä se on tarkoittanut
graffiteja maalaaville Pääkaupunkiseudulla. Poliisien määrän jatkuvan vähentämisen
vuoksi vartijoita ja järjestyksenvalvojia on enemmän määrällisesti ja myös
suhteessa poliiseihin nähden. Tämä on johtanut muun muassa siihen, että
edellä mainittu Lokka on esiintynyt julkisuudessa ja oikeudenkäynneissä
itseoppineena käsiala-asiantuntijana – vaikka kirjassa oikeat
käsiala-asiantuntijat kertovat, että käsialatutkimuksen periaatteita ei voi
käyttää graffiteihin. Erittäin mielenkiintoista luettavaa tarjoavat kirjassa
nekin sivut, joissa kerrotaan, millaisin periaattein Helsingin kaupunki on
kilpailuttanut vartiointiliikkeitä, ei nimittäin maalaamiseen johtaneiden
tuomioiden, vaan maalareiden (tai kenen tahansa!) kiinniottojen!
Teoksen kannet sulkevat sisälleen paljon esimerkkejä siitä,
millaisiin uskomattomiin mittoihin Stop töhryille -hanke lopulta venyi:
Kulosaaren melumuuriin vuonna 1991 tilatun 30 000 markkaa maksaneen
graffitin buffaaminen vuonna 2000 kaiken kaikkiaan 40 000 markalla,
pilviin nousseet ja tyhjällä täytetyt sakkorangaistusvaatimukset junien
maalaamisesta sekä kiinniotot sellaisista vakavista rikoksista kuin tarrojen
liimaamisista. En oikein voi ottaa kantaa Helsingin tilanteeseen, mutta kirjaa
lukiessa palasi omaankin mieleen muistoja siitä ilmapiiristä, joka
vuosituhannen taitteessa vallitsi täällä Jyväskylässäkin. En tiedä, olivatko
huhut tosia, mutta niiden mukaan esimerkiksi kannuja ei olisi saanut kantaa
julkisella paikalla mukana ilman kelpoa selitystä. Joka tapauksessa nyt on
helppoa huomata ilmapiiriin täällä Keski-Suomessakin muuttuneen, kun
Jyväskylässä on laillista seinää eikä buffausintokaan ole sellainen kuin
joskus.
Jouhevasta aiheen kuljetuksesta ja sen kiinnostavuudesta
huolimatta jossain vaiheessa kirjan sävy kuitenkin tökkii – ja siis nimenomaan
kirjan kirjoitussävy, ei itse aihe. Kirjoittajilla tuntuu olevan taipumus
vääntää jokaisesta graffitiin liittyvästä tapahtumasta poliittinen. Ymmärrän,
että se on kirjan näkökulma, mutta en voinut lukiessa välttyä ajatukselta, että
valtaosa maalista kuitenkin päätyy seinään ilman mitään sen kummempaa
yhteiskunnallista viestiä. Eivätkä kirjoittajat suostu tajuamaan tätä tosiasiaa,
vaan tekevät ylitulkintoja. Tämä ristiriita syö paikoin kirjan uskottavuutta,
varsinkin kun eräät kirjan osat käsittelevät puhtaasti yhteiskuntapoliittisia
teorioita jokseenkin löyhin siten graffiteihin. Toisaalta ovathan he oikeassa
sen suhteen, että kaikki tekemämme kuitenkin aina liittyy jotenkin myös toisiin
ihmisiin. Ja kuten todettua, en voi jyväskyläläisenä tietää, miltä tuntui elää
tuona aikana graffitikulttuuria Helsingissä.
Toinen häiritsevä piirre tulee esiin kirjan loppupuolella,
kun se lähtee suoranaiselle laukalle kuvatessaan vartijaväkivaltaa. Siinä
sivussa graffititkin unohtuvat ihan kokonaan, ja näin ollen kirja siirtyy
käsittelemään Stop töhryille -hankkeen vaikutuksesta kasvanutta vartijoiden ja
järjestyksenvalvojien valtaa Helsingin kaupungin julkisissa tiloissa.
Esimerkiksi nostetaan muun muassa tapaus, jossa vuonna 2006 Juhani oli repinyt
naamaansa Helsingin päärautatieasemalla vartijoille, minkä seurauksena vartijat
olivat hakanneet hänet. Tällainen on tietenkin mielestäni väärin, mutta niin
makaa kuin petaa. Eikä minua kiinnosta lukea tällaisesta, kun luen
graffitikirjaa.
Paikoin kirjan alavireenä tuntuu muutenkin olevan
tietynlainen ymmärryksen anominen maalaamiselle, joka kuitenkin loppujen
lopuksi on laitonta. Itselleni ainakin osa graffiteihin liittyvää viehätystä on
laittomuus ja vaara, vaikka iloitsenkin viime vuosina tapahtuneesta ilmapiirin
vapautumisesta ja hyväksyvämmästä asenteesta maalaamista kohtaan. On totta,
että esimerkiksi satojentuhansien eurojen sakot ja yhteisvastuullisuuden
periaate junien maalaamisesta ovat aivan käsittämättömiä käytäntöjä, eikä
sellaisia tulisi määrätä kenellekään. Tämän asian kirja nostaa ansiokkaasti
esiin. Kuitenkin itse ajattelen niin, että koska graffiti on pääosin laitonta,
niin siinä tapauksessa maalaajan pitää kestää teoista mahdollisesti koituvat
seuraukset. Aivan kuten muissakin alakulttuureissa: crustin on hyvä tiedostaa, että
itsensä metsäkoneeseen kahlitsemisesta voi seurata sakkoja tai blackmetallistin
yöllisestä savunkatkuisesta kostoretkestä kristikuntaa vastaan voi häkki
heilahtaa. Jos silloin elämä iskeekin vastapalloon, niin se on toki ikävää ja joskus
kohtuutontakin, mutta se on mielestäni pelin henki. Silloin voi iskeä takaisin.
Ehkä olen romantisoija ja olisin eri mieltä, jos itse saisin telarista
pläsiini.
Tuota asiaa voi tietenkin pyöritellä loputtomiin ja monelta
eri kantilta. En todellakaan tarkoita, että oma mielipiteeni olisi se ainut
oikea, vaan jokainen maalaamisesta kiinni jääminen on kuitenkin oma erilainen
tarinansa. Suomin ainoastaan sitä, että kirjoittajat menevät mielestäni
ymmärryksen anomisessa liian pitkälle. Itse asiassa se etenee siihen
pisteeseen, jossa kirjoittajat esittävät, että Helsingin kaupungin tulisi
maksaa graffitien tekijöille. Tilaustyöt ovat tietenkin asia erikseen, mutta
muussa tapauksessa tuollainen järjestely mielestäni vesittäisi täysin graffitin
idean omana itsenäisenä alakulttuurinaan, joka tekee mitä tahtoo ja miten
tahtoo. On suorastaan eriskummallista, että kirjoittajat ehdottavat moista ja samaan
aikaan hehkuttavat miten hieno alakulttuuri graffiti on. Sehän tappaisi
graffitin, ja saan tuosta ideasta vain päähäni kauhukuvia tilanteista, joissa
wraitterit lähtevät ennen aamuseitsemää töihin, päämääränään kaupungin päättämä
osoite ja sähkökaappi, johon maalataan määrätty teksti ja julkisivulautakunnan
hyväksymä värimaailma. Lounastauolla sitten haikailtaisiin, millaista oli ennen
vanhaan.
Siitä huolimatta, että en käsitä aivan jokaista kirjoittajien
valintaa, pidän tätä kirjaa ehdottomasti hyvänä ja lukemisen arvoisena. Se
onnistuu nostamaan todella mielenkiintoisia seikkoja Stop töhryille -hankkeesta
esiin. Tekijät ovat tehneet pienistä kirjoitusvirheistä huolimatta tarkkaa
arkistotyötä ja huolellisia haastatteluita, joiden pohjalta kirjan sisältö rullaa
niitä yhteiskuntatieteellisiä teoriaosuuksia lukuun ottamatta sujuvasti eteenpäin.
Suosittelen tätä teosta kaikille graffiteista kiinnostuneille. Se puolustaa
omaperäisellä tavallaan paikkaansa maamme harvojen graffitikirjojen joukossa.
Kustantajan sivuilta kirjaa saa tällä hetkellä vain 5,00
eurolla:
Kirjan kotisivut:
Kirja on myös lainattavissa Keskikirjastoista, ja sen voi
tilata seutuvarauksella haluamaansa kirjastoon Keskikirjastojen alueella. Muihin Suomen maakuntien tilanteeseen en osaa ottaa kantaa, mutta eiköhän tuota aika kattavasti kaikkien kirjastojen alueelta saa, jos ei muuten, niin sitten kaukolainana.
Lue!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti